معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه میزان بستری و مرگ و میر کشور ما به طور واضحی کاهش یافته است به این سوال پاسخ داد که چرا با وجود بازگشایی‌‌ها آمار مرگ و میر کرونا در سطح کشور کاهش یافته است؟!

دکتر ایرج حریرچی در گفت‌‌وگویی ویدئوکنفرانسی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چرا روند افزایش موارد ابتلا را ناشی از بیماریابی فعال و نه بازگشایی‌‌ها می‌‌دانید؟ در خصوص روند افزایشی ابتلا به کرونا گفت: ما چند معیار داریم، یکی معیار مرگ و میر، یکی بستری و دیگری معیار شناسایی افراد جدید؛ در خصوص مرگ و میر و بستری کرونا 70 درصد نسبت به یک تا دو ماه اخیر کاهش داشته‌‌ایم؛ اصولاً اگر مبتلایان بیشتر شوند بستری و مرگ و میرمان افزایش می‌‌یابد اما میزان بستری و مرگ و میر کشور ما به طور واضحی کاهش یافته است که این امر ناشی از افزایش قدرت بیماریابی ماست یعنی از 2500 موردی که کشف می‌‌شود 70 تا 80 درصد ناشی از بیماریابی در افراد کم علامت و بی علامت و پیگیری افراد دارای تماس نزدیک است؛ این یک موفقیت بزرگ است که سیستم توانسته تعداد آزمایش و بیماریابی را بالا ببرد.

حریرچی افزود: اثرات بازگشایی‌‌ها صفر نبوده است؛ عمده بازگشایی‌‌ها 23 و 30 فروردین رخ دادند، ما قبلاً نیز گفتیم که افزایش موارد سرپایی پنج روز بعد، موارد بستری 15 روز بعد و موارد مرگ و میر یک ماه بعد مشخص می‌‌شوند؛ ما علی‌‌رغم این بازگشایی‌‌ها، روند نزولی را شاهد بودیم؛ سه جزء داریم که به یکدیگر وابسته‌‌اند؛ افزایش موارد، افزایش بستری و افزایش مرگ و میر؛ وقتی دو جزء اصلی یعنی بستری‌ومرگ و میر روند نزولی شدید دارد و جزء اول نیز ناشی از افزایش آزمایش‌‌هاست، نمی‌‌شود فرضیه دیگری را درباره روند کاهشی مرگ و بیماری در کشور درست دانست.

تشریح وضعیت کرونا در خوزستان

وی با بیان اینکه پیک خوزستان دیرتر شروع شده است، گفت: خوزستان جزو استان‌‌های دارای موارد ابتلای کم تا متوسط نسبت به جمعیت است؛ استان‌‌هایی که در اواخر اسفند ماه پیک داشتند، مشکل کمتری نسبت به خوزستان دارند زیرا پیک این استان‌‌ها توام با تعطیلی‌‌های اسفند و فروردین بوده است اما به دلیل اینکه پیک بیماری در خوزستان دیرتر اتفاق افتاد و این پیک همزمان با بازگشایی‌‌ها بود مشکل به وجود آمده است اما اوضاع تحت کنترل است.

218 نقطه سفید کرونا داریم

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه اکثر روندهای صعودی، کم‌‌رمق است، خاطرنشان کرد: سیر سعودی اندکی در برخی استان‌‌ها داریم و به دلیل اندک بودن این روند صعودی، ضرورتی بر افزایش محدودیت‌‌ها نمی‌‌بینیم مگر در جاهایی مانند خوزستان و مناطق نزدیک به این استان که استانداری‌‌ها در این باره تصمصیم‌‌گیری می‌‌کنند؛ مناطق سفید از 130 نقطه به 218 منطقه رسیده است و مناطق سبزی نیز تعریف کرده‌‌ایم که به تدریج اعلام خواهد شد.

نقش سفر کردن در افزایش شیوع کرونا

حریرچی درباره احتمال سفر کردن مردم در تعطیلات در پیش‌‌رو یادآور شد: درخواست ما از مردم این است که مردم سفرهای خود را به حداقل برسانند؛ این سفر کردن باعث کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی می‌‌شود زیرا افراد یا از وسیله عمومی مانند قطار و هواپیما و اتوبوس سفر می‌‌کنند یا اینکه در صورت سفر کردن با وسیله شخصی در بین راه از اماکن بین‌‌راهی مانند سرویس بهداشتی، رستوران، پمپ بنزین و… استفاده می‌‌کنند که باعث افزایش انتقال بیماری می‌‌شود. در مقصد نیز اگر مردم بخواهند در هتل‌‌ها و مراکز بومگردی و خانه‌‌های اجاره‌‌ای در مراکز گردشگری مستقر شوند یا در پارک‌‌ها چادر بزنند، خطر انتقال بیماری به شدت افزایش می‌‌یابد. افرادی که مسافرت می‌‌کنند و در مقصد، خودشان خانه دارند نیز ممکن است از جای آلوده به شهرهای کمتر آلوده بروند یا برعکس و باعث انتقال بیماری از شهری به شهر دیگر شوند.

وی ادامه داد: از 18 تا 24 ماه پس از شروع ویروس یعنی تا پاییز 1401 باید بسیاری از مناسبات را تغییر دهیم؛ بشر ممکن است بر این ویروس پیروز شود اما هنوز نمی‌‌دانیم که رفتار ویروس از لحاظ شدت و وسعت درگیری چگونه خواهد شد؛ یکی از مناسبت‌‌هایی که باید تغییر دهیم، رفتارهای اجتماعی مانند دست دادن، در آغوش کشیدن و نزدیک سایر افراد نشستن است. دهه‌‌هاست که ما سرخک را می‌‌شناسیم و واکسن آن را داریم اما بسیاری از کشورهای اروپای غربی هنوز موفق به ریشه‌‌کنی آن نشده‌‌اند.

بازگشایی اماکن تجمعی چگونه خواهد بود؟

وی درباره بازگشایی حرم‌‌ها گفت: فعلاً رواق‌‌ها و حرم‌‌ها بازگشایی نمی‌‌شود؛ توقف در این اماکن به میزان دو تا سه ساعت است؛ میزان مراجعه به حرم‌‌های شاه عبدالعظیم و شاهچراغ تفاوت‌‌هایی با حرم رضوی دارد و خطر قابل توجهی در این مکان‌‌ها وجود ندارد.

حریرچی در پاسخ به سؤالی درباره بازگشایی دانشگاه‌ها تصریح کرد: همان طور که وزیر علوم و تحقیقات و فناوری اعلام کرد، دانشگاه‌ها بر اساس پروتکل‌هایی که اعلام شده تصمیم‌‌گیری خواهند کرد. این موضوع در مورد رده‌های مختلف متفاوت است. برای همه وضعیت‌ها پروتکل‌های مختلفی وجود دارد. خوابگاه‌ها جزو مکان‌های مهم برای انتقال ویروس کرونا محسوب می‌شوند. زیرا پر تراکم‌‌اند و دانشجویان از شهرهای مختلف حاضر می‌شوند. در بسیاری مواقع هم دانشجویان آخر هفته به شهر خود بر می‌گردند. دانشگاه‌ها به طور مستقل و مطابق با پروتکل‌ها تصمیم گیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه رفتار بیماری تغییری نکرده است، یادآور شد: به طور کلی وقتی ویروس‌‌ها از فردی به فرد دیگر منتقل می‌‌شوند ممکن است درجات کمی، تضعیف شوند؛ برای مثال ایدز در چند دهه گذشته مقداری تضعیف شده است. ویروس سارس در کمتر از یکسال نیز ضعیف شد و از بین رفت؛ علائم بیماری نیز احتمالاً از قبل موجود بودند اما در ابتدا به آن‌‌ها توجه کمتری ‌‌شده است.

وی درباره هزینه‌‌های درمان کرونا گفت: افراد دارای مشکل در هزینه بیمارستانی با مددکاری تماس بگیرند تا کمک‌‌های لازم صورت بگیرد؛ اگر به نتیجه نرسیدند با سامانه 190 وزارت بهداشت تماس بگیرند تا بر اساس دستور وزیر بهداشت مشکل حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *